Forside/ .../ OK 2020

Alt du skal vide om OK20

I løbet af de næste måneder bliver der forhandlet nye overenskomster for ca. 600.000 medarbejdere på det private arbejdsmarked. Her kan du læse, hvad det betyder for dig som Krifa-medlem.
Vi opdaterer løbende siden.

Søren Fibiger Olesen

Vi står klar til at hjælpe dig, hvis der opstår konflikt på din arbejdsplads

Søren Fibiger Olesen

Vi sidder klar til at hjælpe

Vi følger situationen tæt og sidder klar til at hjælpe dig, hvis du har spørgsmål.

Vi udsender informationer på mail, så tjek gerne, at vi har din rigtige mailadresse og ved, hvor du arbejder. Det kan du tjekke her.

Ring til os på 7227 7227 alle hverdage fra 7 til 20.

Forhandlinger de næste uger
Den 8. januar begyndte forhandlingerne i Industriens Hus i København. Der bliver forhandlet indenfor forskellige brancher, men industri-aftalen mellem Dansk Industri og Dansk Arbejdsgiverforening er den første, der skal forhandles. Og det er en såkaldt gennembrudsoverenskomst – det betyder, at den kommer til at danne ramme for aftalerne på de andre områder.
Der forhandles de næste uger – og de nye overenskomster skal træde i kraft den 1. marts. Hvis de mange forskellige fagforeninger og arbejdsgiverorganisationer ikke kan blive enige om, hvordan de nye overenskomster skal se ud, bliver forhandlingerne taget videre til Forligsinstitutionen.

Dine rettigheder
Vi følger situationen tæt – og holder medlemmer af vores fagforening opdateret, så du ved, hvordan du skal forholde dig gennem hele forløbet.
- Vi sidder klar på telefonen til at hjælpe med spørgsmål. Ring til os på 7227 7227.
- Vi har trivselskonsulenter klar, der kan hjælpe dig med, hvordan du håndterer dine kolleger og din chef.
- Udgangspunktet er, at vores medlemmer ikke er en del af konflikten og derfor skal forsætte med at arbejde – og dermed få løn. Vi vil ikke bede dig tage konfliktramt arbejde.

- Du kan få konfliktudbetaling, hvis der bliver konflikt, og du bliver forhindret i at arbejde – eller dit arbejde bliver strejkeramt. Du vil få, hvad der svarer til højeste dagpengesats. Det er 19.083 kr. pr. måned.
Får du pengene, skal de ikke betales tilbage til os. For at kunne få konfliktudbetaling skal du have været med i vores fagforening i to måneder.

- Fordi Krifa-medlemmer ikke er en del af konflikten, vil du ikke skulle forholde dig anderledes til ferie og sygdom.

En overenskomst gælder alle
Er der overenskomst på en arbejdsplads, gælder den som udgangspunkt for alle medarbejdere – uanset om er man er med i en fagforening eller ej – og i så fald hvilken.  Det er også sådan i Danmark, at alle har ret til selv at vælge fagforening. Det slog Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol fast i 2006. Oplever du det modsatte? Så kontakt os endelig.

Parterne i forhandlingerne
Overenskomsterne forhandles mellem nogle arbejdsgiverorganisationer – fx
Dansk Industri og Dansk Byggeri – og nogle fagforeninger – fx 3F, HK og FOA.
Krifa er ikke en del af disse forhandlinger.